Как музиката влияе на модата?

Една от най-скъпите чанти в света, Бъркин от модна къща Hermes, е кръстена на английската певица и модел Джейн Бъркин. Светът на модата обаче дължи много повече на музиката, отколкото „само“ името на този луксозен аксесоар. Заедно със смяната на музикалните тенденции, дрехите по улиците се променят и най-големите звезди стават известни като гурута на модата.

По какъв начин музикалните артисти започнаха да създават нови модни тенденции?

Всичко започва през втората половина на 40-те години, когато леко-полека се ражда поп-артът. Това се основава до голяма степен на консуматорството и рекламата, които се развиват окончателно през следващото десетилетие. Все повече хора започват да имат достъп до радиото и телевизията, където могат да слушат и гледат любимите си изпълнители. Младежите бързо тръгват по техните стъпки – не само като тананикат техните хитове.

Първата звезда, която повлиява на въображението на масовата публика е Елвис Пресли. Всички момичета са луди по краля на рокендрола, а всяко момче иска да прилича на него. Характерната прическа, тениските, съчетани с якета и тесните панталони са отличителните елементи от стила на краля от Мемфис. Елвис често се облича с големи якета и ризи с изправена яка. Скоро започват да му подражават милиони.

Точно както 50-те години принадлежаха на Елвис, през следващото десетилетие той трябваше да отстъпи първото място на Бийтълсите. Четворката от Ливърпул в началото на кариерата си лансира мъжкия костюм носен по по-неформален начин. Сака без яка, панталони с ръб и боти тип челси – тези дрехи бързо се превръщат в любима елементи от гардероба не само сред британската младеж.

6040

От ляво надясно: боти челси Wojas, боти челси Gant, боти челси Gino Rossi, боти челси Wrangler

Знаете ли, че…?

Джон Ленънчлен на групата The Beatles – е лансирал кръглите очила с телени рамки.

Колкото по-близо до 70-те години, толкова по-силна става хипи субкултурата. Децата на цветята намират все повече привърженици на своята идеология и сред музикантите – вкл. Джанис Джоплин и Джими Хендрикс. Панталони чарлстон, обувки на платформа и повсеместни пацифистични емблеми – това са само някои от характеристиките на този стил, който се фокусира предимно върху комфорта. От другата страна на океана триумфира пънк стилът (и музиката) лансиран от Вивиан Уестууд.

6041

От ляво надясно: сникърси Guess, сникърси Tommy Jeans, сникърси Guess, сникърси Calvin Klein Jeans

В края на 70-те и началото на 80-те години в Ню Йорк (Бронкс) се ражда друга форма на музикалната опозиция на естаблишмънта – хип-хопа. Неговите представители биха могли да бъдат разпознати по широките, изсулени панталони, суичърите и златните синджири и – задължително – спортните обувки. Марката adidas е неразривно свързана с хип-хопа, която през 1986 г. за първи път в историята на марката решава да си сътрудничи с музикална група. Говорим за сътрудничеството с Run-DMC, което се състои, след като те записват песента „My adidas“. Повече за тази и други песни, в които се пее за обувки, можете да намерите в друга моя статия.

6042

От ляво надясно: обувки adidas Stan Smith, обувки adidas Superstar, обувки adidas Gazelle, обувки adidas Zx 2K Flux

https://www.youtube.com/watch?v=JNua1lFDuDI

Хип-хопът през 80-те години обаче спечелва един сериозен конкурент – поп музиката. С нея на световната музикална сцена се появява и нейната безспорна кралица, която ще създава трендовете за следващите десетилетия – Мадона. Първоначално стилът ѝ е смесица от диско и бунтарски пънк. Именно тя популяризира тюла, разкроените поли в комбинация с кожени тип рокерски якета, блузи с открит корем и „layered look” – тоест едновременното обличане на няколко слоя дрехи.

Попът имаше и своя крал – Майкъл Джексън. Стайлингът му се отличава с цветни якета с широки рамене – често с пагони и златни орнаменти. Именно на него дължим фланелките с V-образно деколте и панталоните с лампази. Кралят често носи мокасини – задължително лачени – и кубинки с пайети или металически елементи.

През 90-те години хип-хопът допълнително затвърждава позициите си в мейнстрийма. Тогава светът за първи път чува за гангста рапа, чиито представители предпочитат да носят широки панталони с марка Дикис, фланелени ризи и кецове Converse. По-късно рапърите започват да носят и дънки. Цветните стилизации на Mc Hammer с шалварите в главната роля са голяма революция в музикалната мода.

В контраст с цветния поп (и по-късно хип-хоп) е гръндж музиката, чийто гуру не само в музиката, но и в модата е Кърт Кобейн. Разтегнатите пуловери, изтърканите панталони и кецовете или кубинките са задължителните елементи в гардеробите на феновете на Nirvana.

6043

От ляво надясно: зелени кецове Converse, жълти кецове Converse, оранжеви кецове Converse, черно-бели кецове Converse

В началото на новото хилядолетие поп музиката се радва на още по-голям успех. Трендовете лансират Бритни Спиърс и Кристина Агилера, които обичат дънките с ниска талия, съчетани с къси топове. Тогава е и завръщането на белите ботуши, които спечелват сърцата на звездите от шоубизнеса.

През новото хилядолетие новата масмедия – Интернета – изиграва огромна роля в създаването на новите модни тенденции. Потребителите получават по-голям достъп до музиката и поп културата, което води до смесване на стиловете. Поп музикантите често се опират на рок стайлинга, докато рапърите – с Джей Зи начело – носят ризи и официални панталони.

Днес музикалните звезди са също и звезди на модата. Вокалистите стават рекламни лица на марки за дрехи, а някои от тях – като напр. Риана и Кание Уест – имат собствени линии от обувки. Артистите постоянно лансират нови модни тенденции, като също използват и тези добре познати от предишни години – напр. като модата от 90-те.

Оригиналният текст на статията е преведен и адаптиран за нуждите на блога на obuvki.bg от Хенрика Рупов.
Абонирайте се за нашия бюлетин...За да получите 18 лв. отстъпка за първи покупки!