Мачей Майзнер разказва за плюсовете и минусите на професията режисьор на модни ревюта
Въпреки факта, че зад завесата на цялото голямо събитие, което е всяко модно ревю, има екип от хора, които отговарят за отделните елементи, именно режисьорът е този, който е отговорен за имидж-аспекта. Той измисля, координира и проверява перфектното изпълнение на крайния ефект. Това беше ролята на Мачей Майзнер по време на Supervision Fashion Show. Винаги готов да помогне, отзивчив и любезен, той разказа пред нашата редакция за професията си.
Той е пълен професионалист и много топъл човек. Мачей Майзнер с голямо удоволствие ни разказа за своята професия и специално за нашите читатели ни покани зад кулисите.
Мачей Майзнер: режисьор на модни ревюта, визионер и артист
Модата винаги го е съпътствала. Мачей Майзнер е художник по душа, която му позволява да създава страхотни събития и визионерски сесии. Той дава цялата си душа за модната индустрия и когато прави нещо, го прави на 101%. Последната му работа, онлайн ревюто MODIVO x eobuwie.pl, събра десетки топли отзиви. Как режисьорът говори за професията си? Открито и ангажирано!
Кой е Мачей Майзнер и с какво трябва да се преборва в професията си като режисьор на модни събития?
Какво трябва да се направи, за да се стане режисьор на модни ревюта?
Вероятно, ако попитате световните режисьори на модни ревюта за тяхната история, всеки би разказал различна. Тук няма един начин или област на обучение: „Режисура на модни ревюта“ и вероятно не много филмови или театрални режисьори биха искали да се стремят стриктно да ръководят само модни ревюта. Това е комбинация от събития, обстоятелства, интереси и умения. В моя случай тази комбинация беше благоприятна. Интересът ми към модата, откакто се помня, съвпадна с факта, че тренирах спортни танци от десетгодишна възраст. Танцувах с партньорките си на много турнири и шоута и аз бях този, който решаваше на фона на каква музика да танцуваме, как да се облечем и какви специални ефекти трябва да добавим, за да създадем нужната атмосфера. Това вероятно бяха първите ми крачки към режисурата.
Какво се случи, че се зае с тази професия?
Роден съм в Лодз, където преди години се състояха най-големите събития в модната индустрия в Полша – Седмиците на модата. Получавах покани за шоута, прекарвах цели дни, гледайки ги, и нощите на after party, където се запознавах с хора от света на модата. И така срещнах няколко млади дизайнери, които планираха модни ревюта по време на Седмицата на модата. Говорихме за това, че се интересувам от режисурата на шоуто, разказах им идеите си, които им харесаха и така през 2011 г. създадох първите две шоута по време на Fashion Week. По-късно машината се задвижи, изграждах портфолиото си, имах какво да покажа, когато разговарях с дизайнера за създаването на следващо шоу. И ето как минаха десет години от първото ми модно шоу.
Как разбираш модата? Какво е тя за теб?
Модата е целият свят за много свързани с нея и работещи в тази индустрия хора. Аз имам малко по-различен подход. Модата е важна за мен и заема значително място в живота ми. Истината обаче е, че се отнасям към нея като към част от живота и ежедневието. Дрехите са част от всеки ден от живота ми. Това е нещо, което ме придружава през целия ден, кара ме да се чувствам добре и също така определя как съм възприет от околните. Разбира се, това е резултат от възпитанието ми, родителите ми, въпреки че не съм от богат дом, винаги придаваха голямо значение на това как се обличат те и как ме обличат. Модата е само част от живота ми, която обичам и която ме кара да се чувствам добре. Но не искам да си измислям някаква идеология и да кажа, че съм развълнуван, че познавам историята на модата – не е така.
Моят подход към модните ревюта и следователно към работата ми е по-различен. Това е шоу за мен. Точно както балетът или операта се нуждаят от сценография, така е и с модните колекции. Разбира се, има и сесии, но всеки, който беше на шоуто, дори пълен лаик, разбира за какво говоря. Това са емоции, това е нещо, което впечатлява, това е вид изкуство.
Какво най-много ти харесва в работата ти?
Ах, бих могъл да говоря за това с часове! Работата на режисьора на шоута съчетава в едно много елементи, които ме карат да съм екзалтиран всеки път, когато снимам нещо. Освен това обичам театъра, но винаги съм се интересувал от театралния фон повече от представлението. Това, което се случва зад сцената, е как сцената се движи, как на нея се появяват декорите, гардеробите и коридорите. В ревюто има много театър. Трябва да призная, че винаги съм обичал да бъда и лидер. Харесвах пиеси и състезания по рецитация в училище. Обичам да стоя пред сцената, когато светлините на прожекторите падат върху мен. Това кара малкото момче с комплекси, което все още е някъде в мен, да разцъфтява и да знае, че е на правилното място. Мечтаех да стана модел, да имам тези две минути на модното дефиле само за себе си. Това не стана, но въпреки всичко аз имам своите два часа на модния подиум, когато правя репетиция с моделите. И има толкова много повече емоции наоколо, когато шоуто започне. Това е работа, която ме кара да настръхвам.
А има ли някакъв аспект, който би вписал в списъка с недостатъците на тази професия?
Аз не забелязвам такива. Разбира се, бих могъл да кажа, че това е тежка работа, че прекарваме часове на ден на снимачната площадка на шоуто, че забравям да ям и отслабвам, че не се наспивам и се стресирам. Всичко това е вярно. Но мисля, че хората, които толкова наблягат на тези „недостатъци“, просто искат да засилят позицията си. В крайна сметка, ако кажат, че това е толкова трудна професия, ще бъдат по-оценени, единствени. Не виждам никакви недостатъци. Винаги, когато целият екип е уморен в даден ден, когато създаваме шоуто, казвам на микрофона: „Скъпи колеги, уморени сме, знам. Но помислете, че правим красиво нещо, че имаме работа, която обичаме и че може да ни се струва трудно сега, но не работим във фабриката или в в здравеопазването”.
Как мислиш, твоята професия трябва ли да се учи или трябва да се родиш с това?
И двете. За всички артистични професии човек трябва да се роди с „онова нещо“. Обаче не е така, че имате талант, влизате на плана на модното шоу и го правите. Когато започвах, винаги знаех каква е идеята ми за шоуто, какво искам да представя, да кажа и да покажа. Но за да бъде така, трябваше да науча много технически неща. Тук моят успех със сигурност се състоеше в това, че лесно контактувам с хората и умея да предавам мислите си на другите, като ги описвам. Благодарение на това бяха създадени първите модни ревюта. Защото техническият екип – момчетата от осветлението, ефектите и т.н., знаеха какво имам предвид и направиха всичко така, както си го представях. Но в началото не беше толкова лесно, защото бях нов за тях. През годините научих много, но винаги подчертавам факта, че шоуто е резултат от работата на целия екип – на тийма. Без добри специалисти по осветлението и звукорежисьор, режисьорът не може да направи нищо сам, дори и да е роден със страхотен дар.
В какво се състои на практика работата ти?
Работата на режисьора обхваща наистина всичко, с изключение на появата на моделите. Режисьорът е отговорен за създаването на цялостната концепция на шоуто или събитието. Той го създава заедно с дизайнера или лицето, което отговаря за това в компанията на марката, с която си сътрудничи. Като режисьор измислям концепцията за сценографията, външния вид на модния подиум, осветлението на цялото шоу, дали (и какви) специални ефекти ще се използват, като обикновено също избирам музиката за ревюто. Разбира се, в зависимост от бюджета на събитието, понякога работя със сценограф, с DJ, който създава изцяло ново парче, посветено на шоуто. Но досега това обикновено са мои идеи. Отдавам голямо значение на музиката, защото според мен музиката отговаря най-много за атмосферата. Точно като в театъра, преди да се вдигне завесата, звучи музика, която вече създава настроение.
От какво според теб трябва да започне някой, който иска да стане режисьор на модни ревюта?
От обмислянето коя ще е основната му работа. Реалността е, че не винаги има достатъчно модни ревюта. Всичко зависи от това в коя държава работите. Винаги съм се отнасял към ревютата като към допълнителна работа, хоби, което сбъдва мечтите ми, но и като допълнителен източник на доходи. От друга страна, ако някой е сигурен, че иска да го прави, препоръчвам пътя, който съм изминал сам. Гледал съм много ревюта на живо и доколкото можех, се опитвах да се присъединявам към екипа от хора, създаващи шоуто, например да лепя обувки. Това ме научи да работя “отзад”. Наблюдението беше за мен страхотна лекция, с която винаги си струва да се започне.
Не можем да не те попитаме за любимите ти аутфити. Какво скрива гардероба ти?
Отнасям се към модата и дрехите като към нещо ежедневно. Няма дрехи, за които мечтая, за които бих платил гигантска сума или бих дал душата си. Понякога си мисля, че ако бях богат, щях да нося дрехите на Dries Van Noten, не съм богат, така че не го правя. Обличам се в популярните вериги магазини, купувам по разпродажбите. Понякога съм облечен за 150-300 лв. Често чувам, че дрехите ми приличат на дизайнерски и хората ме питат откъде съм купил даден елемент. Тогава казвам директно: Zara за 50 лв. Няма смисъл да лъжа. Това са реалностите и няма смисъл да се правим на велики. Отгледан съм в дом, в който никога не е имало кой знае колко средства и като гледам снимките на родителите си, не мога да повярвам, че винаги са изглеждали толкова добре. Благодаря им за тези гени и за това, че ме научиха как да се обличам наистина евтино и да изглеждам добре.
А има ли дрехи, които не обичаш?
О, много! Не искам да кажа, че никога няма да облека нещо, защото може би някой ден ще лудна по тази дреха. Но има много такива дрехи. Няма да изброявам модели, но определено няма да сложа нищо, което е супер посредствено. Понякога се чудя откъде хората вземат толкова убити дрехи. Най-вероятно някои могат да ме гледат странно, чудейки се откъде съм взел бяло сако и широки панталони… Но определено, никога няма да нося дрехи, които да ме карат да приличам на всички други. Това убива личността.
С какви обувки се чувстваш най-сигурно?
Твърдо съм определил обувките, които нося. Есента и зимата обикновено слагам мъжки боти тип челси, нося и каубойски ботуши от няколко години. Пролетта и лятото от своя страна обожавам мокасините, обичам ретро стила, като от дядо ми. Много харесвам еспадрили и сандали, но само когато съм на почивка. Обичам обувки, които определят стила. Допълвам черен костюм с обувки с пайети. Харесвам змийските и крокодилските мотиви и да изглеждат като стари. Не съм папагал с цветни обувки. В последно време си мисля за кубинките, но още трябва да дозрея до това.
Какви обувки никога няма да обуеш?
Както и при дрехите, не искам да кажа, че никога няма да нося някакъв вид обувки. Имам обаче проблем със спортните обувки. Не мога да ги нося, неудобно ми е, нося ги само в почивните дни с анцузи, но тогава винаги обличам палто, шлифер или кожено яке, за да не бъда прекалено спортен.
e-commerce директорката на MODIVO – Александра Шол-Тулецка и режисьора на модното ревю – Мачей Майзнер
Вижте също тази статия: MODIVO & obuvki.bg Supervision Fashion Show – изключително онлайн модно ревю >>>
По време на Supervision Fashion Show, въпреки дългите асове на снимачната площадка, Мачей Майзнер продължава да бъде усмихнат. Може да се каже, че режисурата му доставя истинско удоволствие, а да го наблюдаваш по време на работа е също и вдъхновяващо!