В тази статия:
Vans – най-горещата младежка марка в света
Музиката, улицата и цялата култура, която е доминирана от младежта – само, ако започнете подробно да я наблюдавате, веднага ще забележите обувките, дрехите и аксесоарите на марката Vans. Накратко казано: Този, без съмнение, характерен бранд − като никой друг − съответства на изпълнените с ентусиазъм, енергия, но и бунт тийнейджъри.
Ако шестнадесетгодишен младеж има за задачата да си купи обувки, то шансът да избере гуменки на марката Vans е много голям. Изпреварва ги само модовият хегемон – Nike.
Нюйоркските медии обичат Vans – също като тийнейджърите
Vans Old Skool беше представен на света през 1977 г. и след четиридесет години на пазара, моделите на бранда все още са толкова свежи, колкото топлите кифли от хлебарницата до вас. За следващо вече поколение Vans остава една изключително значима марка за младите хора. С едно малко изключение, за което ще прочетете по-нататък.
През 2018 година Vans Old Skool бяха най-горещият тренд на лятото. Жените носеха черните гуменки не само с панталони, но и с рокли. Младите мъже ги слагаха към къси панталони, чино панталони и дънки. Нюйоркските медии описваха феномена на Old Skool така:
Можеш да ги видиш навсякъде, във влака, в метрото, на улицата и във всеки квартал. Това са най-демократическите обувки за сезона, защото обувайки ги вече знаеш, че където и да отидеш, обувките Vans Old Skool ще паснат идеално.
Бунтарят, който превзе Instagram
Не бива да се изненадваме, че гуменките Vans са толкова популярни. Те са едни достъпни ценово и универсални спортни обувки. Освен това Vans години наред има имиджа на една лежерна, готина и откъсната от правилата на света на възрастните марка. Накратко, Vans отразява волния дух на скейтбординга в най-чистия му вид – той е безкомпромисен и в известен смисъл забранен и бунтарски (тъй като скейтбордингът не е социално приет навсякъде).
Можем смело да твърдим, че от средата на 70-те години Vans е икона на скейтбординга, до която има достъп всяко едно поколение. Независимо дали неговите представители са всъщност скейтбордисти или не.
Достатъчно е да влезем в Instagram, където под хештега #VansOldSkool има повече от 2,5 милиона снимки. Само два хештега #StanSmith и #adidasStanSmith изпреварват перишно споменатият със само 100 хиляди фотографии. Моделът Old Skool като пръв има характерната лента отстрани, която след години ще се превърне в отличителен елемент в проектите на Vans.
Photo by Rhendi Rukmana on Unsplash
Успехът на екрана – като предвестник на неуспеха
Помните ли филма Fast Times at Ridgemont High, в който участваха Converse Chuck Taylor? В тази филмова продукция от 1982 година се появиха и Vans Old Skool. Носеше ги играещият ролята на бунтаря Шон Пен.
Знаете ли, че…?
С обувки Vans можем да срещнем на практика всяка по-известна звезда? Носят ги A$AP Rocky, Джъстин Бийбър, Кание Уест, Дейвид Бекъм и Кристен Стюарт.
Това беше безплатна, изключително ефективна реклама – актьорът беше лошо момче, и то не само във филма. За съжаление, това беше и началото на края на Vans. Марката се задави от успеха и направи редица драматични крачки. Създателите на ярката, уникална и винаги непокорна модна икона на скейтбординга, решиха да опитат силата си и в други спортове. Успех? Нулев. От 1988 година започва тягостният процес по купуването на Vans от други корпорации.
Чак през 2004, след като Vans е закупена от VF, фирмата е връща към корените си и отново спечелва сърцата на скейтърите – в това число на всички младежи.
Това е именно това изключение, за което споменах в началото – моментът, когато Vans не е бил от първите играчи. И това не означава, че фирмата е престанала да съществува или е престанала да пуска на пазара нови модели обувки. Този период е много мъглив и дори самата марка го резюмира с три изречения.
През 1988 година е представен моделът Vans Steve Caballero. През 1995 година се провежда Warped Tour и на пазара излиза моделът Vans Snowboard. През 1996 година Vans спонсорира Triple Crown of Skateboarding. 2001 година – Vans помага при продукията Dogtown and Z-Boys.
Ще използвам любимата ми в последно време формулировка. Vans си научи уроците и престана да се прави на такава марка, каквато не е. Сега марката се придържа към преписаните ѝ навремето ценности, знае от какво имат нужда потребителите ѝ, кои са те и къде може да ги намери. Защото истината е, че Vans Old Skool не са най-скъпите и най-оригинални обувки на пазара – това може да каже всеки, който поне малко се интересува от мода.
Трябва да отбележа, че не самата марка, а всички които я избират, се причиниха за това тя да стане cool. Защото каквото и да се случи на пазара, какъвто и тренд да дойде на мода, обувките Vans винаги ще се свързани със своите корени, скейтборда, улицата, нейната култура и ценности (бунта и младостта), а също така с простите и вечни модели за подражание.
А Вие, имате ли си вече свой чифт обувки Vans?
Оригиналният текст на статията е преведен и адаптиран за нуждите на блога на obuvki.bg от Хенрика Рупов.